افزایش ۲۰۰ درصدی واردات مسافری آیفون

آمارهای واردات موبایل در سامانه همتا نشان می‌دهد به‌موازات توقف واردات تجاری، مسافران امسال ۲۰۰درصد بیشتر آیفون وارد کرده‌اند.

روزنامه همشهری در گزارشی آمار سامانه همتا را بررسی کرده و بر اساس آن خبر داده که توقف ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰دلار در سامانه جامع تجارت از خرداد امسال باعث شده مسافران امسال ۲۰۰درصد بیشتر آیفون وارد کشور کنند.

در گزارش این روزنامه آمده است: بر اساس آمار سامانه همتا در فروردین امسال ۲۴۵۰۰ دستگاه، اردیبهشت ۳۷۱۶۰ دستگاه، خردادماه ۴۲۹۵۰ دستگاه، تیرماه ۴۹۲۵۰ دستگاه و در مردادماه ۶۰۹۱۰ دستگاه گوشی آیفون را مسافران وارد کشور کرده‌اند درحالی‌که در همین بازه زمانی واردات مسافری گوشی‌های برند سامسونگ بین ۴.۵ تا ۶.۵هزار دستگاه در هر ماه در نوسان بوده و تغییر معنا‌داری در آمار واردات مسافری این برند رخ نداده است.

بر اساس این گزارش واردات مسافری گوشی‌های سامسونگ در ۵ ماه ابتدای امسال در مجموع ۲۹ هزار دستگاه بوده که یک هفتم آمار ۲۱۵ هزار دستگاهی واردات مسافری آیفون است. بررسی نمودار واردات مسافری گوشی همچنین نشان می‌دهد پارسال مسافران ورودی به کشور به طور میانگین ماهانه ۳.۶۲۰دستگاه گوشی سامسونگ وارد کرده‌اند که این آمار برای گوشی‌های آیفون ۱۴.۲۴۵دستگاه در ماه بوده است.

در ادامه نیز با این نوشته که «مقایسه این آمار با واردات ۵ ماه امسال از افزایش میانگین واردات مسافری سامسونگ به عدد ۵۷۷۶ دستگاه در ماه و افزایش میانگین واردات آیفون به ۴۲۹۶۲ دستگاه در ماه حکایت دارد» آمده است: این آمار نشان می‌دهد واردات مسافری گوشی‌های آیفون امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰۰درصد و واردات مسافری سامسونگ ۵۸درصد رشد داشته درحالی‌که به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ۶۰درصد گوشی‌هایی که از ابتدای امسال به‌صورت مسافری وارد شده‌اند، هرگز رجیستر نشده و به چرخه مصرف‌ وارد نشده‌اند.