روسیه پهناورترین کشور دنیا، در شمال اوراسیا قرار دارد. روسیه در شمال دریای خزر و از طریق این دریا با ایران هم مرز است. کشور روسیه از نظر جغرافیایی با ۱۴ کشور اروپایی و آسیایی مرز زمینی دارد و با کشور ایران از طریق دریای خزر مرز آبی دارد. روسیه در زمینه حملونقل بینالمللی دارای مسیرهای مختلف هوایی، زمینی، دریایی و ریلی است. امکان ارسال انواع کالا از ایران به روسیه از تمامی این مسیرها امکانپذیر است. از مهمترین شهرهای روسیه میتوان به مسکو، ایرکوتسک، کازان، نیژنی نووگورود، سنپترزبورگ، سوچی و ولادیوستوک اشاره کرد. در این میان حمل بار دریایی به روسیه یکی از مهمترین روشهای حمل و نقل به روسیه است که در ادامه به شرح آن میپردازیم.
حمل بار دریایی به روسیه نیاز به مسیرهای دریایی از بنادر ایران دارد روسیه و ایران دارای بنادر زیادی جهت حملونقل دریایی هستند. اما برای سهولت در حمل دریایی بنادری به کار گرفته میشوند که نزدیکترین فاصله را با هم داشته باشند تا هم در سرعت و هم در هزینههای حملونقل تأثیر مثبت داشته باشند. هرچقدر فاصله دو بندر انتخاب شده بیشتر شود، زمان رسیدن بار به مقصد بیشتر و هزینههای مربوطه نیز افزایش مییابند. بندر امیرآباد و بندر انزلی از مهمترین بنادر برای ارسال بار به روسیه هستند. البته بنادر دیگری مثل بندر نوشهر، آستارا و فریدونکنار ممکن است در این زمینه به کار گرفته شوند. بندر آستارا خان و ماخاچ کالا یا ماخاچ قلعه نیز از جمله بنادر روسیه جهت حملونقل دریایی با ایران به شمار میروند.
روسیه حدود ۴۲ هزار کیلومتر مرز آبی در سواحل سه اقیانوس دارد. مرزهای آبی روسیه و بنادر آن نقش عمدهای در حملونقل بینالمللی کالا دارند. روسیه با دسترسی به اقیانوس آرام، دریای خزر، دریای بالتیک و دریای سیاه، یکی از کشورهایی است که زیرساختهای حملونقل دریایی پیشرفتهای دارد. بندر آستارا خان، بندر آلیا و بندر ماخاچ قلعه از مهمترین بنادر روسیه در دریای خزر هستند.
استفاده از کانتینر به این معناست که کالاهای ارسالی در کانتینر با ایمنی و سلامت کامل به کشور مقصد ارسال میشوند و چیزی از کیفیت و ارزش آن کاسته نمیشود. یکی از مزایای حملونقل دریایی این است که در حملونقل دریایی ازآنجاییکه نرخ کرایه توسط شرکتهای بزرگ کشتیرانی و حملونقل دریایی تعیین میشود، بنابراین نرخ کرایه ثابت بوده و همه ملزم به رعایت نرخ تعیین شده هستند. حجم بالا معنایی ندارد و بهراحتی میتوان چندین هزار تن بار را از ایران به روسیه حمل کرد. امنیت و قابلیت اطمینان بالا از دیگر مزایای حملونقل دریایی بین ایران و روسیه است. زیرا قوانین بینالمللی و استانداردهای سختگیرانه تعیین شده است که همه اعم از خریداران، فروشندگان و… باید از این قوانین پیروی کنند.
مسیر دریایی یکی از راههای ارتباطی مهم بین کشور ایران و روسیه بهویژه در حوزه اقتصادی و تجاری است. کشتیهای تجاری روزانه کالاهای زیادی را بین دو کشور ایران و روسیه حمل میکنند. روسیه ۱۰۲ هزار کیلومتر آبراه دارد که ۳۳ هزار کیلومتر آن قابل کشتیرانی است. حدود ۱۲۰ هزار رودخانه در این کشور جاری است و طول آنها به ۲۳۰ هزار کیلومتر میرسد. رودخانه ولگا با ۳۷۰۰ کیلومتر، بزرگترین و طولانیترین رودخانه روسیه است. اکثر شهرهای قسمت اروپایی روسیه در حاشیه رودخانه ولگا و شاخههای آن قرار دارند. آبراههای قابلکشتیرانی شامل رودخانهها و کانالهای مصنوعی، دریاهای بالتیک، خزر و دریای سیاه میشوند و مراکز مهم اقتصادی و صنعتی را در امتداد این آبراهها به هم متصل میکنند.
عوامل مهمی مثل شرایط کلی اقتصاد بر نرخ حملونقل دریایی تأثیرگذار هستند. به طور مثال در سالهای گذشته شوک ناشی از کرونا نشان داد که نرخ حملونقل دریایی چقدر برای اقتصاد جهانی مهم است. ویروس کرونا بر حملونقل دریایی تأثیر گذاشت و بنادر فاقد نیروی انسانی شدند. رانندگان کامیون و خدمه کشتی به دلیل محدودیتهای بهداشت عمومی نمیتوانستند از مرزها عبور کنند. کاهش تقاضا در حمل نقل دریایی که ناشی از قرنطینههای طولانی بود، ظرفیت زنجیرههای تأمین را تحتتأثیر قرارداد. علاوهبرآن تأخیر در رساندن کالا به مشتریان، هزینه حمل بار دریایی با کشتیها تا مقصد را افزایش داد. حالا البته شرایط تغییر کرده است و معمولاً خطوط دریایی با حداکثر توانشان کار میکنند.
تورم یکی از ابعاد اقتصادی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه حمل بار با کشتی تأثیرگذار است. تورم ناشی از قیمتهای سوخت یا مواد غذایی بر هزینههای حملونقل دریایی تأثیرگذار است. میتوان اینطور نتیجه گرفت؛ سهم تورم در تغییرات نرخ حمل بار با کشتی شبیه به تأثیرات شوکهای اقتصادی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی است.
افزایش هزینههای حملونقل دریایی در برخی کشورها بیش از بقیه به تورم وابسته است. تحقیقات نشان میدهد که ویژگیهای ساختاری یک اقتصاد بر هزینههای حملونقل دریایی تأثیرگذار است. در حقیقت مردم کشورهای واردکننده، کشورهای محصور در خشکی و کمدرآمد که ساختارهای اقتصادی ضعیفتری دارند، نرخ حملونقل دریایی بالاتری را میپردازند.
هزینههای حملونقل دریایی به روسیه بسته به این که قصد ارسال بار به کدام یک از شهرهای روسیه را داشته باشید با یکدیگر متفاوت است. همچنین درصورتیکه برای ارسال بار از واسطه استفاده کنید این قیمت افزایش خواهد یافت. برای اینکه بتوانید هزینههای حمل بار دریایی به روسیه را برای محموله خود مدیریت کنید در ابتدا لازم است که نکاتی را در نظر داشته باشید که هزینه حمل بار به آنها وابسته است. بهطورکلی تعرفه حملونقل دریایی به روسیه به موارد زیر وابسته است.
این موارد به طور خلاصه فرایندی است که باید در حمل بار دریایی به از ایران به روسیه طی شود. اما این فرایند شامل مراحل دقیقتری است که برای پیشبرد هر یک میتوانید با کارشناسان ما در سپاهان همراه در ارتباط باشید.
جهت انتخاب شرکت معتبر در زمینه صادرات و حمل دریایی بار به روسیه بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که در زمینه حمل بار دریایی به روسیه تجربه کافی داشته باشد و بتواند به شما این تضمین را بدهد که محموله شما در امنترین شرایط و دقیقترین زمان ممکن به مقصد موردنظر ارسال خواهد شد. بسیاری از افراد به دلیل هزینه کمتر حملونقل دریایی این روش را نسبت به ارسال هوایی ترجیح میدهند؛ بنابراین شرکتهایی که تعرفههای ثابت و مشخصی دارند از لحاظ اقتصادی بسیار بهصرفهتر هستند. شرکت بازرگانی نگین تجارت شرایطی را برای تجار و بازرگانان فراهم کرده تا آنها بتوانند با دریافت مشاوره و تماس با کارشناسان مجرب، اطلاعات کافی و موردنیاز را به دست آورند و فرایند ارسال بار به روسیه را آغاز کنند.